Reisverslag Zomerkamp Tsjechië

Datum bericht: 1 september 2017

Staan we daar om 4:30 uur op 19 Augustus om naar Emmerich te vertrekken en daar de trein naar Dresden te nemen. Het is koud en iedereen is moe van het vroege opstaan.

Na een uurtje slapen in de auto beginnen we met de 12 uur lange treinreis naar Dresden. 12 uren gaan snel voorbij als je kaart spellen doet. Maar na enige tijd hebben we wel genoeg van de treinen. In Dresden staat de Flixbus al klaar. Na ook nog eens 2 uur in de Flixbus zijn we eindelijk in Praag. Het is bijna 21:00 uur als we aankomen en gaan meteen het hostel opzoeken, welke we van tevoren al hadden geboekt. Na enig zoekwerk in Praag hebben we het toch nog kunnen vinden. Na het inchecken, bekijken van de kamers en begroeten van de mede-hostelgasten zijn we de stad ingegaan om te proosten op een geweldig kamp!

Na een nacht uitrusten krijgen we een rondleiding van Bas. Een scout die als vrijwilliger rondleidingen doet in Praag. Hij vertelt veel over de stad, ook dingen die een normale stadsgids niet vertelt. We zijn langs allerlei locaties geweest: De burcht van Praag, waar de wisseling van de wacht net plaatsvond. De Karelsbrug waar nog maar 1 origineel beeld staat. De Sint-Vituskathedraal waar we jammer genoeg niet naar binnen zijn gegaan omdat er een lange rij voor stond. We hebben de klok zien luiden bij het astronomisch uurwerk van Praag. We hebben door de joodse buurt gelopen en op het Wenceslausplein geweest. Daarna gingen we wat drinken op een terras achter het smalste steegje van Praag, waar je moet wachten op de stoplichten voordat je erdoorheen mag. Het uitzicht was erg mooi maar heel duur, wat we niet hadden verwacht.

Na 2 dagen in Praag zijn we met de bus naar een camping in Malá Skála gegaan. Op de camping hebben we meteen de tenten opgezet. In Malá Skála is een brouwerij waar we natuurlijk even langs moesten.

De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt door het natuurgebied rondom Malá Skála. Hier kwamen we de ruïne van kasteel Vranov tegen met mooie uitzichtpunten, waar we de volgende ochtend om 5 uur naar de zonsopgang hebben gekeken.

Tijdens de dagen op de camping hebben we gezwommen in Turnov en gekanood op de Jizera. Met de weinige kookspullen die we mee hadden hebben we heerlijke pannenkoeken gebakken en pasta gekookt. De begeleiding heeft voor ons een lekker Engels ontbijt gemaakt.

Op vrijdag zijn we teruggegaan naar een camping in Praag voor onze laatste nacht. In Praag hebben we nog rondgestruind en uit eten geweest. De volgende morgen vroeg uit de veren om weer richting huis te gaan. In Duitsland werden we door de conducteur uit de trein gezet met de vraag in de voorste coupe te gaan zitten omdat we in de verkeerde zaten. Wat schetst onze verbazing, de trein gaat er zonder ons vandoor. Dit betekent een uur wachten op het station. Gelukkig was er een café in de buurt en hebben we daar een biertje gehaald.

Dit was mijn eerste buitenlandse scoutingkamp. Het was een erg leuk kamp en we hadden het gezellig met elkaar. Dit smaakt naar meer!!